Test 5 - mei 2016

De antwoorden vind je onderaan deze pagina

Situatie 1 | A1 wordt foutief gestuit door B1 en krijgt 2 vrije worpen toegekend. Na de eerste vrije worp ontdekken de officials dat B3 bloedt en wordt hij vervangen door B6.

Mag ploeg A nu ook 1 speler vervangen?

Situatie 2 | A1 en B1, in de lucht, hebben duidelijk hun handen op de bal. Wanneer zij terug op de grond staan staat A1 met zijn voet op de zijlijn.

Is dit een uitbal overtreding?

Situatie 3 | Tijdens de laatste twee minuten van de wedstrijd dribbelt A4 in zijn verdedigingshelft wanneer B4 de bal buiten tikt met nog 18 seconden resterend op de shotklok. Ploeg A neemt een time-out.

Na de time-out mag ploeg A de bal ingooien aan het inwerpstreepje in hun aanvalsvak met nog 18 seconden op de shotklok?

Situatie 4 | Bij een inworp vertraagt de speler volgens de scheidsrechters intentioneel het proces om de bal te nemen.

Wordt de bal levend wanneer de scheidsrechter de bal op de grond legt op de plaats van de inworp?

Situatie 5 | A1 tracht de bal te passeren naar A2 maar de bal vliegt over de zijlijn. B1 tracht de bal in het veld te houden en springt vanop het terrein over de zijlijn. Terwijl B1 nog in de lucht is, tikt hij de bal met één hand terug op het veld waar deze door A2 wordt genomen.

Blijft de shotklok doorlopen?

 

 

---

Antwoorden

Situatie 1: Ja, ploeg A mag ook speler 1 vervangen
Situatie 2: Neen, dit is geen uitbal overtreding
Situatie 3: Ja, dit is correct
Situatie 4: Ja, de bal wordt op dat moment levend
Situatie 5: Ja, de shotklok blijft gewoon doorlopen